Ingat ini wahai Adam && Hawa Allah.

Adam && Hawa. jadilah hamba yang soleh && Solehah untuk Tuhan mu. jadilah anak yang baik untuk kedua org tuamu. jadilah pasangan yang setia kepada Nadi mu. syg. ingat ini selalu. kejauhan ituh adalah kebahagian buat kamu sayang. sekuat mana ujian Tuhan. sekuat ituh jugaklah sayang && chenta Nya buat kamu. 2 Hati hasil penyatuan Allah. Yntann && Zaid.




Wednesday, March 3, 2010

lelaki && tulang rusuknyaa.


" ketika aku menciptakan seorang wanita, ia diharuska utk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat utk menampung dunia. Namun harus cukup lembut utk memberikan kenyamanan."
Sesungguhnya wanita yg baik ituh tercipta utk lelaki yang baik. dan manusiaituh emestinya tercipta berpasangan.
wanita: siapa yg paling kamu cintai di dunia ini?
lelaki: kamu!
wanita: bagi kamu, sy ini siapa?
lelaki: (berfikir sekejap lalu menatap mata wanita tersebut) tulang rusukku!
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. disaat Adam tengah tidur lena. Allah mengambil tulang rusuk Adam lalu mencipta Hawa. semua LELAKI mencari tulung rusuknya yn hilang dan saat menemukan wanita utknya, tidak lagi merasakan sakit dihatinya.
semasa kahwin, pasangan ituh akan merasakan kemanisan dan keindahan yg sementara. setelah ituh pasangan muda ini akan mula tenggelam dengan kesibukkan masing2 dan kelelahan hidup yg ada. hidup mereka menjadi bosan.
kenyataan hidup yg kejam membutakan mereka menyisihkan impian dan cinta antara satu sama lain. mereka akan bertengkar dan pertengkaran ituh akan menjadi semakin panas.
pada suatu hari, pada akhir sebuah pertengkaran, wanita ituh lari meninggalkan rumah.
saat tiba di seberag jalan, dia menjerit.
" kamu tidak sayangkan saya lagi!!" lelak sangat membenci ketidakdewasaan wanita dan secara spontan juga menjerit " aku menyesal dengat pernikahan ini! ternyata kau bukatulang rusukku!!".
tiba2 wanit terdiam dan terkaku. lelaki menyesali dengan apa yg telah dia lafazkan. dengan linangn air mata wanita kembali ke rumahnyaa. dengan penuh nekad utk berpisah.
" kalau aku bukan tulang rusukmu. biarkan saya pergi. biarkankita berpisah dan mencari pasangan sejati masing2."
lima tahun berlalu, lelaki masih belum berkahwin. namun tetap berusah utk mengetahui akan khabar kehidupan wanita. wanitaa ituh pernah ke lur negeri dan berkahwin dengan lelaki asing. tetapi perkahwinan ituh juga tidak berjaya. lelaki amat kesal kerana wanita tidak menunggu sepertinya.
dan di tengah malam, tika menikmati kopinya. dia merasa sakit hatinya. tetapi lelaki tidaksanggup mengakui bahwa dia merindukan wanita.
satu hari. mereka bertemu. di airport. dima tempat bnyk terjadinya pertemuan dan perpisahan.
Lelaki: apa khabar?
wanita: baik. kamu suda temui tulang rusukmu yg hilang?
lelaki: belum.
wanita: sy akan terbang ke NY dengan penrbngan berikutnya. dalam tempoh 2minggu. telefon sy kalau berkesempatan. kamu tahu Nombor telefon sy kan? tidak ada yg brubah.
wanita berlalu dengan senyuman manis. lalu mengucapkan slamat tinggal.
satu minggu kemudian leaki menerima khabar bahawawanita adalah salah satu korban menara WTC. dan malam ituh lelaki kembali lagi meneguk kopi dan merasakan sakit di hatinya. akhirnya dia sedar bahawa sakit ituh adalah kerana wanita, tulang rusuknya sendiri yg dengan bodohnya dia telah patahkan.
kita menempiaskan 99% kemarahan walaupun dengan org yg kita cintai. dan akibatnya adalah penyesalan. seringkali penyesalan ituh datang dikemudiannya. akibat setelah kita menyedari kesalahan kita.
oleh ituh, jagalh dan sayangilah org yg kita cintai dengan sepenuh hati. sebelum mengucapkan sesuatu, berfikirlah dahulu adakah ia menyakitkan ataupun tidak.
Adam. hargailah Tulang rusukmu satu2nya. Hawa. jadilah tulang rusuk yg kuat buat adammu.

0 comments: